Friday, December 4, 2009

Muhasabah Diri


apa nak jadi pada orang yang memandai menilai diri orang lain sedangkan diri sendiri x betul. adakah anda gila kuasa? anda rasa anda betul apa yang anda lakukan? anda seorang yang baik dan serba serbi "perfect"? anda tidak berhak menilai orang, anda tidak berhak membuat keputusan untuk orang lain.
senang cerita, kenapa anda nih x guna otak? sendiri buat,sendiri tanggung. jgn anda fikir dengan kuasa yang anda ada kami jadi gentar?? bagi aku sedikit pun aku x gentar. aku hanya takut dengan Allah yg menciptakan aku...
Semua perkara aku buat niat di hati kerana Allah S.W.T. tiada yang lain selain Nya. jgn pandang dari segi "luaran", dan tidak pandang dari segi "dalaman".walaupun identiti aku x sama dengan anda semua dengan jiwa yg berbeza-beza tetapi anda tidak berhak untuk menilai.
Allah S.W.T sahaja yang berhak menilai diri kita masing2 Bersempena hari Jumaat ini, mari kita berdoa semoga kehidupan kita di redhai Allah.

2 comments:

Anonymous said...

Salam En. Halme,

Blog ini menarik dan berinformasi.
Mungkin lebih afdal dan efektif pada hemat saya sekiranya tuan memilih untuk menggunakan bahasa melayu tinggi (BMT). Saya kira makin ramai sudah belia Malaysia berketurunan Melayu yang gagal memartabatkan 'bahasa hebat' ini dengan baik. Kadang-kala niat dan apa yang kita ingin sampaikan itu tidak sampai kerana bahasa yang digunakan tidak betul nahu bahasanya.Wallahualam.

Salam ikhlas 1Kelantan dari saya.

Anonymous said...

bagus ayat ni tp, kite tgk la pada diri kite sndiri.. TENGOK PADA DIRI KITE SNDIRI!!!! apa kite dah wat pada org lain? knp jdkan jin atau makhluk lain utk kepuasan hati kite sendiri? renungkanlah saudara. pintu taubat masih terbuka.. sblm terlambat, sebelum kena pada diri sendiri... Azab mensyirikkan Allah amat berat saudara.. perbaikilah apa yg telah saudara lakukan.. tak perlu disebut siapa/apa.. saudara lebih mengerti.. Inslh.....