Wednesday, November 18, 2009

Sahabatku...Bersabar lah..

Aku bukan nak cakap pe lah,bukan nak kutuk ker ape ker. Kekdg keje tuh di buat berkali-kali sedangkan dah buat, dah dihantar pun. Aku pun x faham lah, bila aku tegur ker, bgtaw ker, kene buat jugak. Aku faham, ini lah yang dikatakan ‘profesional’. Aku mmg tabik spring beb. Sifat ‘profesional’ ini menyebab aku ‘suke’ sangat dgn kerja aku nih. Walaupun aku nih ‘pak turut’ hanya mengikut arahan pihak atasan, nak ke x nak ke, mmg kene buat jugak. Dah memang periuk nasi aku kat sini. Cadangan atau teguran staff lain langsung x leh terima, jadi smpai skang aku jadi ‘pak turut’. Setiap hari aku bekerja dgn ‘riangnya’ walaupun masa depan aku agak gelap kerana caruman blm diketahui statusnya. Aku sedar, aku nih org bawahan, org kampung yang mungkin bg mereka boleh diperkotak-katikkan agaknya. Islam ngajar aku utk bersabar dan terus bersabar, kalo org lain, mesti tiap2x hari maki hamun, kutuk sana sini, tp bagi aku x elok lah buat mcm tuh. Seperti mendoakan kecelakaan setiap saat bagi mereka. Aku x mau mendoakan begitu, kerana aku sendiri pun x betul. Kekdg blm tentu doa kita akan diterima sebab dosa-dosa yang pernah kita lakukan. Apa yang perlu kita buat, adalah bersabar..

Ramai org tanya aku, ko x nak cari keje lain ker? Em…susah lah aku nk jwb bab tukar keje nih. Dah…..penin kpl aku bila pikir pasal tukar kerja. Skang pun Alhamdullillah dan penduduk kg tempat aku kerja pun dah kenal aku. Jd, x de masalah bg aku utk campur ngn org kg.

Kekdg org pandang kita dari segi ‘luaran’ sahaja tapi ‘dalaman’ diaorg x taw. Mcm aku nih, selalu di pandang serong. Bukan nya aku x taw, tgk aku mcm x buat kerja, pakaian x tag-in dan mcm2 lagi lah. Aku x kesah kalo korang cakap aku nih apa pun, dan aku x pernah marah kalo ditegur pun. Aku rilek jer walaupun keje tuh di buat berulang2x kali dan bende yang sama. Aku tetap rilek jer..

Semoga Allah teguhkan hati aku dalam dugaan ini…Amin..

No comments: